Всеки, който е пазарувал онлайн, в последно време, е забелязал този нов ценови елемент, а именно ПЦД (Препоръчителна цена от доставчик).
Но какво означава ПЦД и какъв е смисълът да го виждаме? Значението на „ПЦД“ и защо търговците ни го показват, ще се опитаме да разгадаем в редовете по-долу.
ПЦД значение
Това всъщност не е нищо ново, а добре познатата ни „Препоръчителна цена“, но с ново маркетингово лице.
Този нов елемент на страницата на продуктите в онлайн магазините, започва да се прилага в края на 2021 в България и вече се наблюдава в много от големите платформи.
Когато видим на екрана цена, по-висока от продажната, това няма как да не прикове вниманието ни.
Кой определя ПЦД и за кого е важно?
ПЦД е препоръчителната цена от търговецът на едро (доставчикът), предоставена на търговците на дребно.
Тя е така изчислена, за да могат двете страни да реализират печалба, а в същото време производителят (или официалният вносител) да контролира прекомерното завишаване на цената към крайните потребители.
Ако търговците на дребно продават продуктите на даден вносител на много високи цени, това в крайна сметка ще се отрази негативно на марката и имиджът ѝ на пазара.
- Потребителите могат да изберат по-евтини марки на конкуренти.
- Вносителите няма да продават обемите, които са заложени с производителя
- Потребителите могат да нарочат такава марка за надценена, заради подобни продукти, които други марки продават на по-ниска цена.
Различните доставчици имат различна политика за ПЦД, различни ценови предимства за различните си търговци на дребно.
Тук идва и голямото „зависи“, което прави ПЦД на практика безполезна информация за потребителя.
Кои категории продукти използват ПЦД?
Не всички продукти имат ПЦД, докато някъде това е полезно, в други категории препоръчителната цена от доставчик няма смисъл.
За продукти (като например храни) цената от производителя е добре известна както на продавачите, така и на потребителите. В такива случаи за търговците на дребно става почти невъзможно да ги оскъпят, тъй като това би създало негативна реакция в потребителите.
В контраст с това са категории, където конкуренцията между търговците на дребно е много голяма. В такива случаи, те могат да започнат да се подбиват взаимно, за да привлекат клиенти. По този начин определянето на ПЦД може да помогне за стабилизиране на цените.
Трикове на търговците при използване на ПЦД
Много търговци на дребно предлагат продукти на цени, по-ниски от препоръчителната цена от доставчика, за да повлияят на потребителите да купят дадената стока.
Понякога тези цени са истински отстъпки, но често могат да означават, че първоначалната цена е била нереалистично завишена от търговеца.
Друг огромен фактор, който прави този практика подвеждаща потребителите, е самата визуализация на по-висока цена в непосредствена близост до крайната цена.
Заключение
Идеята в същността си не е лоша. В реалността обаче, използвана по начина, по който го правят онлайн магазините, е обречена да се превърне в порочна практика за манипулиране на вземането на решения на потребителя.